Skip to content
Menu

 

De laatste nieuwtjes rondom Loeki!

2023

Loeki blijft de topper van de Ster! Hij wordt overladen met positieve reacties, maar hij blijft er natuurlijk bescheiden onder. Zo kennen we hem…

Ook siert hij menig Social Media bericht met een vrolijk gifje.

2022

Ter ere van Loeki’s verjaardag brengt de Koninklijke Munt een gouden (en zilveren en nikkelen) munt uit. Loeki is waanzinnig trots!

2022

In 2022 viert Loeki zijn 50 jarig jubileum! Intussen zijn de nieuwe filmpjes dagelijks op de buis. Loeki is here to stay!

 

2021

Het is zover, vanaf maandag 10 mei 2021 komt Loeki weer terug in de STER-blokken!

2019

Eenmalig prime time optreden van DJ Loeki in Sterblok: Grote media-aandacht.

2016

Loeki is weer terug in de schijnwerpers met een eigen GLOSSY.  Die heet LOEKI! Uiteraard. Asjemenou…

Loeki maakt zijn rentree met een nieuwe clip. Die is zomaar gemaakt. Voor het plezier om Loeki weer bezig te zien. En ter inspiratie voor verder werk.

2006 – 2010

Loeki voert een jaar lang campagne voor Edah Supermarkten. Hij krijgt een CGI-versie en treedt op in de reclamefilmpjes. Honderdduizenden pluchepoppen gaan via spaaracties de Edah-winkels uit. Later doet hij hetzelfde voor C-1000, in het kader van de EK Voetbalkampioenschappen. Loeki blijkt een goede ambassadeur van het oranje gevoel! Ook voor Samsung mag hij in 2010 optreden!

2006

Loeki krijgt een prachtige permanente plek in het museum Beeld en Geluid, in Hilversum. Het zijn een deel van de (helaas) weinig overgebleven decors en rekwisieten van de productie. Gaat dat zien!

1995

De Ster looft een publieksprijs uit voor de beste reclame van het jaar. De Gouden Loeki. Een waardig eerbetoon aan Loeki’s jarenlange staat van dienst voor de Ster. In 2015 is de Gouden Loeki Aller Tijden uitgereikt aan de reclamefilm ‘Olifant’ van Rolo, gemaakt door reclamebureau Ammirati Puris Lintas. Van harte!

1990

Loeki-san wordt eervol mascotte van het Nederlandse themapark Huis ten Bosch, vlakbij Nagasaki in Japan. Loeki verschijnt op uithangborden en drukwerk. Hij loopt levensgroot met zijn vrienden rond en wordt geknuffeld door menig Japanner. Hij zingt en danst in kindervoorstellingen en in de winkels liggen zijn souvenirs. Zelfs belandt hij in de armen van een hele beroemde tourist, Michael Jackson!… Asjemenou!

1984

Na het overlijden van Joop Geesink zet dochter Louise Geesink het werk voort. Louise had een eigen grafisch ontwerpstudio en bedacht in de jaren daarvoor al een deel van de ideeën. Ze zoekt en vindt een goede illustrator, Wil Raymakers. Samen maken ze de strip van Loeki voor het kinderblad Okki. De studio werkt veel voor Loeki en ontwerpt en ontwikkelt daarnaast vele andere beesten, voor klanten in binnen- en buitenland.

1976 – 1986

Loeki is ook 10 jaar lang de mascotte van de reclames op de Franse publieke omroep TF1. De Fransen kennen hem als Le Petit Lion. Daarom spreekt Loeki ook een beetje Frans: ‘Voila’ en ‘Allez’. Knap toch, voor een klein leeuwtje van hout en vilt. Gedurende de jaren worden de filmpjes verkocht aan diverse landen, o.a. Oostenrijk, Portugal, Griekenland, Italië, Japan, Groot Brittanië en lokaal in de Verenigde Staten.

1972 – 2004

Meer dan 7000 filmpjes van 4 seconden worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, later Toonder Studio’s, in Nederhorst den Berg. Zie het hoofdstuk Over Loeki. Door de jaren heen zijn adverteerders, politici, journalisten en opeenvolgende Sterdirecties meestal voor, soms tegen het leeuwtje, maar het overgrote deel van het publiek is aan hem verknocht en houdt hem fier in het zadel.

1972

Loeki is bedacht en ontworpen door poppenfilmproducent Joop Geesink. Sterdirecteur Chris Smeekes laat testfilmpjes maken en omarmt Loeki na een overtuigende goedkeuring van het publiek. In januari maakt Loeki zijn debuut voor, achter en in de Sterblokken op Nederland 1 en 2, later ook Nederland 3. 50 á 60 keer per dag is Loeki op tv en daarom wordt het stuntelige leeuwtje een echte Bekende Nederlander….. Asjemenou!